Pravěká keramika

Není nad to, vyběhnout ven z dílny když je venku krásně, přitom nezahálet a ještě se dobře bavit. 

Mně se to podařilo, jednoho takového dne, jak jinak než s hroudou hlíny.


A proč jsem to vlastně dělala? Spolu s Klárkou z Čoubáku plánujeme 10. června 2017 stavění papírové pece a její následný výpal. Do takové pece jsou potřeba nějaké ty výrobky. A do primitivní pece patří primitivní keramika.

Jak pálení pece dopadlo, si můžete přečíst tady: https://keramikas.blogspot.cz/2017/06/jak-jsme-staveli-papirovou-pec.html

Během práce na svých příspěvcích do pece jsem fotila, abych vás navnadila. Doufám, že nezaváháte a něco, třeba i malého, vytvoříte a přinesete na výpal!

Potřebovala jsem:
  • Hadr na klín a deku pod zadek. Ráda sedím a pracuju na zemi.
  • Balík hlíny, použila jsem šamotovou hlínu DL.
  • Kulatý kámen.
  • Dřevěné bouchátko - polínko na pobouchávání.
  • Rozmočený a přecezený jíl ze zahrádky.
  • Otevřenou misku, do které jsem začala tvarovat nádobu.

Začátek

Vzala jsem si přiměřený kousek hlíny a z té začala modelovat misku. Stěnu jsem nechávala tak silnou aby se nádoba nebortila. Rostoucí nádobu jsem si posadila do otevřené misky na klíně. Mohla jsem díky tomu nádobou na klíně snadno otáčet a také mi pomáhala držet tvar nádoby.



Přidávala jsem válečky a postupně nádobu uhlazovala.








Když byla nádoba už mírně uzavřená a lehce zavadlá - to bylo snadné protože svítilo slunce a hlína rychle zasychala - vzala jsem do levé ruky kulatý kámen a přikládala ho z vnitřní strany nádoby, zatímco jsem zvenku nádobu pobouchávala dřevěnou destičkou. Tím se ztenčovala a zhutňovala stěna stěna nádoby.







Takhle jsem pokračovala kousek za kouskem. Když jsem uhladila část, z dalších válečků jsem domodelovávala další.




V jeden moment už jsem věděla, že budu chtít džbán

Hlína z papírové pece nebude dokonale slinutá a výrobky nebudeme uvnitř glazovat. Džbán tedy bude lehce prosakovat a díky tomu (bude se vlastně potit) bude voda uvnitř stále chladná i v horkém dni. 

A představa práce na zahradě a studené vody v hliněném džbánu se mi líbila.


Nakonec jsem ještě vzala kyblík rozmočeného a rozplaveného jílu a bez jakýchkoliv nástrojů, jen rukama jsem džbán "ozdobila" cákanci a otisky rukou. 
Taková malá odměna za krásnou práci, ještě krásnější prací :-)





Na této fotografii jsou ještě některé práce dalších nadšenců, kteří si ke mně přišli něco vymodelovat. od té doby už jich zase pár přibylo a doufám, že si třeba taky něco přinesete! 

Jste srdečně zváni na výpal Papírové pece, 10. 6. 2017 na Čoubově mlýně u řeky Střely. 

Událost je na facebooku.

Jestli plánujete přijet, přivezte si nějakou keramiku a třeba pytel grilovacího uhlí, jako příspěvek do pece:-) 

Ale můžete přijít jen na čumendu...

Těšíme se na to!

Ze srdce vám přeji samé takové hezké dny:-)
Satya

Jak nakonec pálení papírové pece dopadlo? Tak o tom si můžete počíst zde: keramikas.blogspot.cz/2017/06/jak-jsme-staveli-papirovou-pec.html.





Komentáře

Oblíbené příspěvky

Výroba sádrové formy

Jak si namíchat glazuru

Jak si vyrobit sadu misek bez použití hrnčířského kruhu. Díl II. - formování misek

Recyklace keramické hlíny

Jak si vyrobit sadu misek bez použití hrnčířského kruhu. Díl I. - výroba sádrových kopyt

Velikonoční rolnička

Jak jsme stavěli Papírovou pec