Jak si vyrobit sadu misek bez použití hrnčířského kruhu. Díl II. - formování misek


Jak jsem slíbila, tady je pokračování návodu na výrobu misek bez hrnčířského kruhu
Minule jsem vám nabídla návod na sádrová kopyta, dnes vám ukážu, jak je použít.

Máte už svá sádrová kopyta dokonale vyschlá? Jakže to poznáte? Sádra na omak jakoby hřeje, nestudí. 

Tak tedy k věci:

Použila jsem:
  • hlínu (400 - 500 g na jednu misku)
  • plátno na válení hlíny
  • váleček
  • vodicí lišty 4 a 8 mm
  • váhu (dobrá pokud chcete mít stejně velké výrobky)
  • strunu
  • odřezek plastové trubky, průměr 17 cm nebo papírovou šablonu kruhu
  • dřevěné polínko
  • houbičku
  • razítka
  • sádrová kopyta
  • malířský kroužek, točnu.

Na pracovní desku jsem si položila plátno, abych mohla po vyválení plát hlíny snadno zvednout. Během válení je dobré plát občas otočit, válet z obou stran.

Navážila jsem si 400 g hlíny (na nejmenší misku) a hroudu jsem nejprve jemně rozmáčkla abych si ušetřila práci s válečkem.



Položila jsem vedle placky vodicí lišty, aby byl budoucí plát stejnoměrně silný a opatrně jsem vyválela co nejkulatější plát.



Jakmile jsem měla plát silný podle prvních lišt, použila jsem tenčí, 4 mm lišty a plát ještě ztenčila. Ideální by bylo něco mezi  - asi 6 mm. Přiložila jsem šablonu a vykrojila přesný kruh.



Odkrojenou hlínu jsem vrátila zpět do sáčku. 



Připravila jsem si nejmenší kopyto a plát hlíny na ně opatrně a stejnoměrně přitiskla. Bylo důležité, aby placka ležela co nejlépe na středu kopyta.


Dřívkem jsem opatrně, vždy od středu ke kraji, po celém obvodu roztahovala plát na celé kopyto.



Pro snazší práci je dobré pracovat na točně:-) Kde hlína nedosahovala ke kraji, tam jsem ji ještě domačkala prsty




Kousek od kraje misky jsem otiskla razítka. V tuto chvíli je to nejsnazší, hlína je ještě měkká a navíc ještě sedí na kopytě, díky čemuž se při razítkování nedeformuje.



Vyformovanou misku jsem dala stranou odeschnout a mezitím jsem z dvakrát 500 gramů hlíny, stejným postupem, vymodelovala misku na druhé a třetí kopyto.


Modelování dalších dvou misek zabralo nějaký čas a tak když jsem skončila s tou poslední, první miska byla připravená k sundání ze sádry


Opatrně jsem prsty odloupla, po celém obvodu, hlínu od sádry. Pracovala jsem tak, abych okraj misky nepotrhala. 


Potom jsem si sádrové kopyto položila na jednu dlaň a na několika místech po obvodu jsem opatrně začala misku zvedat. Chtělo to trochu šikovnosti a hodně trpělivosti a opatrnosti. Někdy se mi zdálo, že se miska nepustí, ale stačilo kopytem ještě párkrát pootočit a v jeden moment jsem náhle ucítila, že se někde uvnitř odlepila, a pak už bylo jen třeba nic neupustit a opatrně misku sejmout.


Po sejmutí ze sádry, byla miska právě akorát "kožovitá" a mohla jsem pohodlně začít retušovat okraj. Miska v tomto stavu už krásně drží tvar.


 Opatrně jsem prsty zahlazovala okraj misky aby byl "jen tak přiměřeně" křivolaký.



Nakonec jsem si ještě pomohla vlhkou houbičkou. S vodou jsem ale musela velmi opatrně, hlína se v tomto stádiu velice snadno rozmočí a zdeformuje.


Poslední razítko jsem dala na dno misky. Misku jsem si postavila zase na kopyto, ale stejně dobře by posloužilo i plátno nebo kousek papíru. Udělala jsem to proto, aby se mi při přitisknutí dna razítkem k podložce, dno nádoby nepřilepilo a já ji pak nemusela pracně odřezávat.




A první miska je na světě:-) 
Stejným postupem jsem opatrně sejmula i ostatní nádoby a mohla jsem začít nové kolo. Ovšem tady už jsem před sejmutím, musela čekat o nějakou tu minutu déle, protože kopyta už byla lehce navlhlá, a tak nepouštěly podruhé tak snadno. A potřetí to bylo zase o něco pomalejší...


Inspirace z netu. Grafické dekory na modelovaných miskách. 

A nakonec ještě jedna "prstová". Není třeba používat razítka, můžete si pohrát s otisky prstů nebo dřívka. 
V tomto případě jsem nejprve od středu ke kraji vymačkávala misku na čtyři strany. Tím vznikly první čtyři žebra. Mezi těmi jsem vymačkala další čtyři a potom ještě další... Nakonec jsem dřevěným nožem, ještě na sádře seřízla okraj a po sejmutí ze sádry okraj doretušovala.







Přeji vám hodně tvořivých dní a hodně nápadů a hlavně času na zkoušení nových věcí:-)

S láskou
Satya





Komentáře

Oblíbené příspěvky

Výroba sádrové formy

Jak si namíchat glazuru

Recyklace keramické hlíny

Jak si vyrobit sadu misek bez použití hrnčířského kruhu. Díl I. - výroba sádrových kopyt

Velikonoční rolnička

Jak jsme stavěli Papírovou pec